Činnost školního psychologa
Diagnostika, předběžné vyšetření
1) Diagnostika při výchovných problémech žáků.
2) Zjišťování sociálního klimatu ve třídě.
3) Spolupráce při vyhledávání sociálně patologických jevů.
Konzultační, poradenské a intervenční práce
1) Individuální případová práce se žáky v osobních problémech (poradenství, vedení).
2) Poskytnutí krizové intervence žákovi, který se ocitne v psychicky mimořádně náročné situaci, zpracování krize pro žáka, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce.
3) Skupinová a komunitní práce s žáky.
4) Koordinace preventivní práce ve třídě, programů pro třídy apod.
5) Podpora spolupráce třídy a třídního učitele.
6) Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy.
7) Konzultace se zákonnými zástupci při výchovných problémech dětí.
8) Pomoc při řešení multikulturní problematiky ve školním prostředí.
9) Pomoc při řešení sociálně patologických jevů.
Metodická práce a vzdělávací činnost
1) Metodická pomoc třídním učitelům.
2) Konzultace a metodické vedení pedagogických pracovníků.
3) Koordinace poradenských služeb poskytovaných ve škole (výchovný poradce, školní
metodik prevence, třídní učitelé).
4) Koordinace poradenských služeb mimo školu a spolupráce se školskými poradenskými
zařízeními, zdravotnickými a dalšími zařízeními.
Kdy není souhlas zákonných zástupců potřeba:
- krizová intervence (mimořádná a závažná situace ve škole, či v osobním životě žáka), až 5 individuálních návštěv žáka může být bráno jako krizová intervence, každý případ je posuzován individuálně. Krizová intervence - odborná pomoc poskytovaná člověku v nouzi, kterou vnímá jako neodkladnou a naléhavou a kterou není schopen řešit vlastními silami a vlastními možnostmi, která je poskytovaná jako komplexní odborná služba i po dobu několika dní tak, aby se zvýšila schopnost zvládat situaci, vrátily se pocity bezpečí a celkově se tak zlepšila kvalita života. Pokud krizová situace vznikla jinde než v rodině, a dítě není doma v ohrožení života či jinak v ohrožení, jsou zákonní zástupci o krizové intervenci informováni. Proto jsou tyto případy posuzovány individuálně;
- při podezření, že je žák týrán, zneužíván;
- v případě ohrožení tělesného či duševního zdraví žáka (osob v jeho okolí).
Dokumentace (údaje o žácích, výstupy z vyšetření, apod.) je archivována u školního psychologa a je současně chráněna v souladu se zákonem 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, a GDPR (kompletní dokumentace je k dispozici pouze školnímu psychologovi). Pedagogičtí pracovníci školy jsou informováni školním psychologem pouze o nezbytných skutečnostech, které ovlivňují proces výchovy a vzdělávání ve škole.
Přidáno 13. 9. 2018, autor: Petra Vágnerová